Wednesday, November 10, 2010

My Course at Wilton



In between my on and off time flying in Jeddah (that's the best thing about my employer ni boleh balik resign/long break kemudian datang balik a few months after that), I managed to attend classes at Wilton to learn new skill and techniques of cake decorating. Kelas dekat Seksyen 14, PJ so for a month once a week ulang aliklah dari Shah Alam pegi kelas. I enjoyed the classes and at the same time me and my friend (now ex-friend, I'm sad to announce that, hu..hu...) decided to form partnership and venture into cake business. I'm proud to say that we are doing quite well, every week ada order, alhamdulillah...errr, if you notice our cakes are mostly in pink color, that's my favourite color so if you want to order from me, please specify the color of your choice if not I will decorate it with pink!

2 comments:

  1. *sila gunakan mangkuk yang sama untuk measure semua bahan

    1. tepung gandum - 1 mangkuk
    2. gula - 1 mangkuk * tapi kalau nak kurangkan manis sebab ada org tak suke, anak cina makan pengat.
    3. telur - 1 mangkuk (pecahkan dalam mangkuk yang sama digunakan untuk measure gula + tepung)
    4. santan - 1 mangkuk
    5. pandan essence - beberapa titik
    6. bijan - secukupnya

    cara caranya pepuan.

    1. gula + telur - pukul hingga sebati (gula hancur habis)
    2. masukkan tepung - pukul hingga sebati
    3. masukkan santan - pukul hingga sebati
    4. masukkan pandan essence
    ni pakai mesin baru yang sangat mahal itu...:D
    5. tuangkan adunan dalam bekas untuk dibakar
    6. taburkan bijan sesedap hati
    7. bakar dalam oven, 180darjah, 40 minit.


    selamat mencuba (pergh, ayat chef sungguh!)

    Resepi ni saya amik dr sorang blogger kat negeri oputeh. Tak ingat nama apa.

    ReplyDelete
  2. Yelah cek puan, pegi Surabaya carik daun pandan yek :)

    ReplyDelete